beweging

 

BEWEGING - BEWUSTE PERFECTIE

Voor mij was buiten de ontdekking van gezonde eetgewoonten, beweging de andere grote ontdekking in verband met een gezond lichaam en een gezonde rechte houding.

Iedereen weet dat beweging gezond is, maar mijn zoektocht naar een lichaam zonder rugpijn bracht dit gegeven toch iets meer diepgang bij.

Zelfs als je regelmatig sport kan je te weinig beweging hebben.

Ik heb zelf nooit veel aandacht aan beweging besteed, omdat ik een soepel lichaam heb, veel beweeg, een goede conditie heb en ik nooit ergens last van had, tot ik me niet meer kon voorover buigen zonder veel pijn.

Ten eerste was een foto van de menselijke heup met al de ligamenten, voor mij een eye-opener, al die onderdelen in de heup, en ik schonk daar nooit aandacht aan. Als ik goed voelde bij mijzelf dan kwam een deel van de pijn ook vanuit de heup, dat leek een duidelijke oorzaak van mijn pijn te zijn. Bij het zien van die vele ligementen voelde ik, en besefte ik, dat mijn heup vast zat, door een gebrek aan gezonde beweging. Maar waardoor kwam die rugpijn nu, wat is dat nu eigenlijk rugpijn?

In een gezond lichaam, kunnen rugpijn onder andere 3 grote oorzaken hebben, of de ingewanden zorgen voor spanning in het lichaam en dat toont zich ergens in de rug of rugspier, of de heup zit vast ( dit is bij heel veel mensen zo, zelfs bij sporters, de heup vormt de basis van jouw rug), of de een verkeerd gebruik van onze spieren door een verkeerde houding en een gebrek aan beweging.

Ons lichaam is dus gemaakt om veel te bewegen. Je zou het kunnen zien als een machine die enorm goed is in energie-behoud. Een spier die niet wordt gebruikt, atrofieert onmiddelijk aan een traag tempo, tot die spier terug wordt 'getriggered' door actie. Onze rug kent 2 grote spiergroepen: spieren om je rug te bewegen (hierbij horen ook de buikspieren) en spieren om je rug en lichaam stabiliteit en draagkracht te geven.

Als je door een verkeerde houding, verkeerde beweging, en te weinig beweging problemen oploopt in je rug dan is pijn het gevolg. Het meest voorkomende scenario is het volgende:

Door een gebrek aan beweging en een verkeerde houding, al van jongsaf aan, zelfs al doe je regelmatig aan sport, zorgt dit ervoor dat bepaalde spieren om je rug te bewegen niet goed zijn ontwikkeld, hierdoor beweeg je niet op een goede manier, want aangezien die spieren die als doel hebben je rug te bewegen niet genoeg zijn ontwikkeld, moeten de spieren die er zijn om je rug stabiel te houden worden ingeschakeld om de beweging te kunnen maken. En dat heeft tot gevolg dat je pijn krijgt, wat eigenlijk heel logish is.

Als je aan yoga doet, begin je te begrijpen wat en hoe je je rug moet houden om te bewegen zoals die is ontworpen zal ik maar zeggen. Je voelt door de regelmatige oefeningen van veel meer spieren dan je normaal gezien gewoon bent, hoe je beter je lichaam beweegt. Alsof je je lichaam beter leert kennen, en dat is ook zo. En dat lost op korte tijd heel veel op, want zelfs op een stoel kan je heel wat eenvoudige oefeningen doen die voor een deel je lichaam helpen soepel houden.

Voor een totale aanpak is een combinatie van Yoga met wat oefeningen met lichte gewichten en eventueel jogging een goede aanrader. Ook een aanrader is hier aanvankelijk een goede begeleiding voor zoeken.

Het goede gevoel dat een gezond en beweeglijk lichaam je geeft is niet te versmaden. Je stroomt beter, je gaat meer met de flow mee, je voelt je goed, en je bent gegrond. En zeer belangrijk, Yoga is niet gebonden aan een leeftijd.

En ja, het neemt tijd om dit allemaal te doen, maar na een tijdje verkies je gewoon om wat Yoga te doen, dan om naar de beeldbuis te staren..;-)

 

 

 

Lichaam en bewuste voeding ...

Wij weten zo weinig over voeding, zelfs onze dokters zijn niet heel goed bekend met het onderwerp. En alleen medicijnen die door de laboratoria en wetenschappers zijn ontwikkeld voor een bepaald doel lijken het enige dat een effect heeft op onze toestand of gezondheid voor hen.

Er zijn bijvoorbeeld maar enkele gevallen waarin dokters tijdens hun opleiding informatie krijgen over voeding, en dat zijn dan gevallen zoals suikerziekte, enz. Om te zeggen dat ons lichaam geen invloed ondervindt, van wat we via drinken, eten en ademen, en als je dat gelooft energie, te verwerken krijgt, is nogal gewaagd. evenzeer is het gewaagd om te zeggen dat voeding niet in staat is om je gezondheidstoestand drastisch te veranderen. Maar toch heb ik dit verschillende dokters horen zeggen, en dat zet je aan het denken. Persoonlijk heb ik geexperimenteerd met verschillende andere manieren van eten: vegetarisch, macro-biotisch, rauw en puur. Ik kan enkel zeggen uit eigen ervaring dat goede eetgewoonten en drinkgewoonten een fantastisch resultaat hebben. Op niveau van gezondheid kan ik alleen maar zeggen dat energie, weerstand en psyche een aanmerkelijke verandering hebben ondergaan, vooral dat laatste.

En dat is de reden waarom voeding bij de meditatie op zijn plaats is. Trouwels als je genoeg mediteert verander je ook meestal van eetgewoonten, krijg je al schrik?

Als je je eetgewoonten grondig aanpast, en je jezelf hierover grondig inlicht, en je gezond verstand en gevoel gebruikt, dan is een verandering op veel vlakken het resultaat.

Stoppen met vlees zorgt ervoor dat je je lichter voelt, minder bezwaard, luchtiger, ook lichamelijk uit zich dat.

Minder suiker, heeft een aanzienlijk kleinere slaaptijd als gevolg, veel meer energie, veel meer smaak, en ook een minder verengd- of gehaast gevoel. Eten kan je niveau van gronding veranderen. Je kan ook heel duidelijk aanvoelen dat je je eetgewoonten moet aanpassen als je daar voor oplet. zelfs tijdens eten geeft je lichaam aan of het goed zit of niet, maar dat moet je misschien terug leren doot hier aandacht aan te schenken, of hier bewust van te zijn.

Combineren met gezonde beweging is noodzakelijk.

Later meer hierover...

 

 

 

Copyright © All Rights Reserved